Skrivning i Engelsk

Generelt

Om opgaveskrivning

Evaluating Internet Sources

Eksamensopgaverne

Skrivehjælp

Få Word til at tale engelsk, og stol ikke på stavekontrollen!

Som udgangspunkt skal du ikke sætte din lid til Word's stavekontrol og grammatiktjek. Word forstår ikke sætninger, så den vælger ordforslag baseret på hyppighed, og ikke på hvad du måske er i gang med at skrive. Prøv at se her:

  • The old man on the park beach drank tree bears while I was playing ball with my sun and my little doc. He drank right out off the bodies because he had forgot to brink a class. He also smacked fore cigarettes and eat a hole back of pastry – sow all in all he was quiet a mass.*

Denne passage gik smertefrit igennem Word selv om der var valgt 'Engelsk (Storbritannien)' under Sprog…

Men derfor kan du have nytte af dem alligevel, og at skrive engelsk i en Word der står til dansk, er en blodig affære, så sørg for at Word taler engelsk, når du skriver engelsk:

  • På Mac: På menuen Funktioner vælger du Sprog, og her skal du vælge britisk eller amerikansk engelsk
  • På Windows-PC: Her foregår sprogvalget i Windows, og ofte går det automatisk, men tjek det ved at kigge i Systembakken i nederste højre hjørne; der skal stå Da hvis du skriver dansk, og En hvis du skriver engelsk. Hvis du vil vælge selv, skal du bare dobbeltklikke på Da (eller En) og vælge sprog; sådan kan du også vælge britisk engelsk i stedet for det amerikanske, som Windows vælger automatisk

Herefter vil forslagene fra Words sprogafdeling være baseret på engelsk og ikke dansk, så du slipper for en masse røde streger — og får måske nogle nye …

Og husk at sætte sproget til dansk når du skriver dansk.

Du ved jo godt hvad jeg mener …

— så kan det ikke være lige meget?

Dette her handler jo bl.a. om korrekturlæsning — som generelt er en noget forsømt disciplin! Dårlig korrekturlæsning kan hurtigt ødelægge indtrykket af et ellers godt sprog — og i øvrigt også dine egne muligheder for at forholde dig til de punkter du har brug for at forbedre. Og på den måde påvirker det ikke bare din kommunikations kvalitet, men også din læring og din karakter hvis du springer over hvor gærdet er lavest.

Essaytonen — sprog og stil i din besvarelse

Prøv at sammenligne disse to udgaver af den samme passage:

  1. In the story her we don’t hear about her age but because she got two sons and they are moved away from her, I think she is in the mid 50’s because of that.
  2. In the story her we don’t hear about her age, but since she has two sons who have moved away from her, she is probably in her mid 50s.
  3. Her age is not stated directly in the text, but since she has two grown-up sons, she is probably in her mid 50s.

Eksempel 1 rammer ikke den sprogtone der skal være i et analyserende essay om en tekst. Det gør eksempel 2 meget bedre. Prøv selv at kigge på forskellene og formulere hvorfor inden du læsere mere om det på siden om essaytonen. Der kan du også se om eksempel 3 er endnu bedre.
Og du kan læse om referatets tid, citatbrug, hadeord, og andet godt.